Startpunkt: Såå, vid "Designstolpen", 418 möh

Slutpunkt: Såå, vid infarten till Åre Camping, 401möh

Längd: 14,2 km

Rekomenderad cykel: Alla typer av mtb.

- Väldigt fin stig som alla kan ha roligt på, lättcyklad och varierande utan att bli tekniskt svår. Går att cykla hela sträckan. Börjar och slutar med fina nerförsbackar.

Leden börjar vid stora kraftledningsgatan som korsar E14 vid Såå. Direkt öster om konstverket slingrar sig stigen ner mot vattnet, där korsar du järnvägen och tar vänster på grusvägen. Cykla grusvägen fram till en korsning där du håller höger mot vattnet, väl vid vattnet börjar stigen igen och går längs vattnet nedströms till nästa grusväg tar vid och går mot Undersåker. Cykla genom Undersåker och över E14 upp bakom Hyrskidan för att svänga vänster och följa vägen uppåt. Där kommer du se starten på stigen som tar sig upp till Pilgrimsleden som du följer tillbaka mot Åre. Pilgrimsleden går ner igen vid Såå och korsar E14 ca 200 meter väster om där du började.

Det går enkelt att parkera vid korsningen till Såå alternativt uppe vid konstverket.